Topman Dick Boer stelde in een toelichting dat de consument al in de eerste weken van 2012 de hand meer op de knip hield. Moeilijkere economische omstandigheden en een lager consumentenvertrouwen zijn voorAhold aanleiding om te waarschuwen voor ,,gevolgen voor de omzetgroei in het eerste kwartaal”. Daarbij speelt ook een rol dat Pasen dit jaar in het tweede kwartaal valt. De concurrentie in de supermarktbranche blijft hevig, denkt Ahold.
In de laatste maanden van afgelopen jaar was er van terughoudendheid weinig te merken. Zowel in Nederland als in de VS, waar Ahold het grootste deel van de omzet haalt, ging de winst flink omhoog. Het bedrijfsresultaat van het concern steeg met 11 procent tot 328 miljoen euro en de nettowinst kwam liefst 75 procent hoger uit op 270 miljoen euro.
Bol.com
Over heel 2011 steeg de nettowinst met 19 procent tot ruim 1 miljard euro. De omzet, die Ahold al in januari publiceerde, ging over het gehele jaar met 4,5 procent vooruit tot 7,3 miljard euro. Ahold zei ook het marktaandeel te hebben vergroot, maar specificeerde dit niet.
De onderneming sluit, ook na de overname van Bol.com voor 350 miljoen euro eerder deze week, verdere uitbreiding en overnames niet uit. Daarbij kijkt Ahold vooral naar gebieden waar het bedrijf al actief is. Dit jaar worden er 10 supermarkten in België geopend en komen er ook To Go winkels in Duitsland. De uitrol daarvan ligt volgens topman Boer op schema.
Beleggers
Analisten waren goed te spreken over de resultaten van Ahold, ook over het voornemen van het bedrijf om de kapitaalstructuur te verbeteren door onder meer schulden af te betalen, het dividend te verhogen en mogelijk meer eigen aandelen in te kopen.
Beleggers bleken echter minder ingenomen met de voorzichtige positie van Ahold ten opzichte van het lopende jaar. Zij zetten het aandeel op de beurs van Amsterdam op een klein verlies.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl